torsdag 7. mars 2013

IQ-dog!



Inspirert av Kjersti på http://pilaris.net/blogg/ og med en artig oppfordring fra vår opdretter Marianne, som du finner het http://lappevennen.blogspot.no/ om å teste mødre mot valpeklumper måtte jeg prøve denne testen! og det var i grunn veldig morro")





Test å smart din hund er!!
 
1. Gjemme en godbit under en boks.
Får tak i godbiten på 0-5 sekunder: 5 poeng.
Får tak i godbiten på 5-15 sekunder: 4 poeng.
Får tak i godbiten på 15-30 sekunder: 3 poeng.
Får tak i godbiten på 30-60 sekunder: 2 poeng.
Får tak i godbiten på over 60 sekunder: 1 poeng.




Null stress joggedress sa Birk her. Vippet elegant opp boksen på fire sekunder (jeg har ikke med hundredeler), slukte gobiten, og stakk storfornøyd av med boksen! Vinn vinn mente han!

Og scoret dermed 5 poeng!


 2. Frigjøre seg fra et håndkle som dekker hode og skuldre.
Kommer seg løs på 0-5 sekunder: 5 poeng.
Kommer seg løs på 5-15 sekunder: 4 poeng.
Kommer seg løs på 15-30 sekunder: 3 poeng.
Kommer seg løs på 30-60 sekunder: 2 poeng.
Kommer seg løs på over 60 sekunder: 1 poeng.





Birkesen kledde av seg på 5 sekunder... Her også akkurat innenfor limiten til 5 poeng, men innenfor er han jo! Og igjen, stakk storfornøyd av med håndkleet! En anelse barnslig kanskje? ;)



3. Gjenkjenne et smil. Be hunden ligge, vent til hunden ser på deg, tell til tre og smil bredt.
Kommer til deg med logrende hale: 5 poeng.
Kommer sakte, går bare en del av veien, logrer ikke: 4 poeng.
Reiser seg til en stå eller en sitt, men kommer ikke: 3 poeng.
Beveger seg bort fra deg: 2 poeng.
Bryr seg ikke: 1 poeng.


Japp, her hadde vi reelt strykkarakter. Birk skjønte virkelig ikke poenget med mitt fårete glis. Dog prøvde han etter beste evne det meste han kunne, være "lei seg", "reka", "helt ned", "rulle", ja og alle andre triks han i grunn kan liggende. Så her gikk vi av med susende 1 poeng!

 4. Gjemme en godbit under et håndkle
Får tak i godbiten på 0-15 sekunder: 5 poeng.
Får tak i godbiten på 15-30 sekunder: 4 poeng.
Får tak i godbiten på 30-60 sekunder: 3 poeng.
Prøver, men gir opp: 2 poeng.
Prøver ikke: 1 poeng.



Denne var litt tricky! Morro å se han virkelig måtte tenke litt. Er ikke så ofte jeg føler jeg kan utfordre han mentalt med så enkle ting, men denne måtte han gruble litt ordentlig over altså! Nesten så rynka kom frem i pannen. Men 14 sek er innenfor toppkarakter, med en nødskrik :P 5 poeng til Grubleru!


5. Hunden skal få tak i en godbit under et “bord” som er for lavt til at den får hodet under, men høyt nok til å få labben under.



Bruker poter og ikke mer enn 60 sekunder: 5 poeng.
Bruker poter og mellom 60 og 180 sekunder: 4 poeng.
Bruker snuten uten å få tak i, eller bruker potene uten å få tak i, og bruker over 180 sekunder: 3 poeng.
Bare lukter og gir opp: 2 poeng.
Ikke forsøkt innen 180 sekunder: 1 poeng.

Easypeasy sa Birk! Etter en kjapp test for å se om nesegrevet kunne brukes (noe det ikke kunne, selv med lang tunge), fisket han elegant ut gobiten med ett labbedrag. 6 sek! Og her faktisk en solid 5 poenger!


6. Rop et ord i samme tonefall som når du roper hundens navn.
Hunden viser tegn til å komme ved første ord: 3 poeng.
Hvis hunden ikke kommer, rop ord nr. 2. Hvis hunden da kommer: 2 poeng.
Hvis hunden ikke reagerer på de to ordene, rop navnet til hunden. Hvis hunden da kommer eller viser tegn til å komme: 5 poeng.
Hvis hunden ikke reagerer, rop navnet igjen. Hvis hunden da kommer: 4. poeng.
Hvis hunden ikke kommer: 1 poeng.

Denne var litt artig. Birk kom ikke da jeg ropte Lirk! Så litt rart da jeg ropte Tirk, og kom susende med logrende hale og supersuss da jeg ropte Birk ;) 

5 poeng!

Så summen blir 26 poeng så vidt jeg kan se? Flinke "braindogen" min!

Legg sammen poengene.
Over 25 poeng: din hund er et geni.
15-25 poeng: din hund er smart, men kommer antagelig ikke til å gå på universitetet.
5-15 poeng: Din hund er ikke så smart, men atagelig ganske søt.
0-5 poeng: Din hund må være en Afghansk mynde.

Og ja, jeg kunne gjort mer fornuftige ting, men jeg skulle trimme hund etter nattevakt... Dermed ble det først iq test, så tur til mor og far (sjelden jeg ikke går i skogen, men dette er en av de få gangene vi befinner oss på asfalttur og vi har godt av å gå pent i kort bånd vi og)! Deretter lekte vi i snøen og hagen der. Man må nyte den siste snøen nå. Birk hiver seg inn i en hver snøfonn, trykker trynet neddi og gnukker kroppen rundt. Jeg tror vi er rimelig enige der om at vi trenger vinter en fem, seks måneder til før vi er fornøyd.

På plass i hagen benyttet vi anledningen til mer hjernetrim. Kjørte to økter med løsbitt og to med fot. Etterfulgt av lek! Den ene runden med løsbittet var virkelig 100% perfekt! Men foreløpig sitter den perfekt når Birk føler for det... Han kan greia, men elsker å bære rundt på løsbittet for seg selv. Dermed mer å jobbe med! Haha! Eventuelt finne et kjipere løsbitt ;P


Uansett, riktig fin treningsdag! ;)
Og ja, jeg vet jeg har lovet oppdateringen to ganger nå. Åpenbart kan jeg ikke love hva som kommer i neste innlegg, for det er ikke mulig å holde :P Men jeg har begynt å skrive denne oppdateringen da! Det skal jeg ha! Men mye å skrive når man skal oppsumere et halvt år viser det seg! Hold på tålmodigheten ;)

Og sist må jeg slenge med disse. Denne våknet jeg opp med klokken tolv i dag (etter nattevakt), slaskende ved min side ! <3


9 kommentarer:

  1. Haha, for en herlig gutt! Å tydelig over gjennomsnittet smart også!! Go Birk!! veldig søt da han lekte med håndkledet!

    SvarSlett
  2. Jeg begynner jo å skjønne at Nairo ikke er av de glupeste, for nå er det (såvidt jeg vet) 3 finner som har tatt denne testen, og Nairo ligger nederst på resultatlista ;) Men det er moro å se at dere sysselsetter dere med en liten test, og jeg synes det er kjempemoro å lese resultater! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe;-) nå har vi av ulike grunner brukt veldig mye tid på hjernetrim helt fra birk var valp. Blandt annet når vi har måttet holde han i ro i perioder. SÅ kan vel tenkes at han er trent til løsningsorientert trening. OG han elsker å jobbe:-D så jeg vil tro det har hatt en del å si! Men morro var det! Og enig. Veldig gøy å lese resultater! OG ikke minst utrolig hyggelig å møte dere i dag!

      Slett
    2. Det har nok veldig mye å si, og det er så moro å se på når de virkelig grubler for å løse et problem :)
      Takk det samme! Jeg skulle så ønske tiden gikk saktere på disse stevnene, så jeg fikk pratet mer med alle sammen!

      Slett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Haha, så søt han er! srærlig med håndkle som gissel i senga si ;)
    Fine og flinke Birken :)

    - Kristin

    SvarSlett